VISUAL STORYTELLING: VTS

 26/07/2019

 Maarten Verhey

Hoe geef ik mijn merk een levendige identiteit die mijn doelgroep prikkelt? Voor die vraag stond VTS Transport & Logistics, een internationaal transportbedrijf dat farmaceutische- en gezondheidsmiddelen opslaat en distribueert. Eenmaal in gesprek met het bedrijf hadden ze een prachtig verhaal te vertellen. Het bedrijf staat als een huis en groeit enorm. In dat gesprek knoopten we de sterke waarden, het karakter en de strategie aan elkaar om hun verhaal visueel te maken. Door visual storytelling in te zetten werd de film doeltreffend in haar marketing- en salesdoelen en memorabel bij het publiek.

Visual Storytelling: VTS | GIG

Wat was het doel van de film?

Een goede bedrijfsfilm vertelt en visualiseert de kernwaarden van je bedrijf. Bij VTS omvatten de primaire kernwaarden van het bedrijf: het bouwen van vertrouwen bij klanten én het faciliteren van een consistente service van hoge kwaliteit. Daarnaast heeft VTS een enorme groei doorgemaakt, maar is nooit haar oorspronkelijke saamhorige karakter verloren.

Dat klinkt allemaal leuk, maar hoe doen we dit dan?

Visuele storytelling in de praktijk

Simpelweg je kernwaarden naar je publiek gooien is niet overtuigend én vooral saai. Vertel daarentegen jouw verhaal en geef emotionele lading aan je bedrijf!
Door je kernwaarden, bedrijfscultuur, missie/visie, usp’s en strategie samen te voegen in een goed verhaal creëer je een veel krachtigere boodschap. Sterker nog, je creëert een verhaal dat blijft hangen. Hieronder lees je hoe wij dat voor VTS in beeld brachten.

Vertrouwen

Een van de belangrijkste kenmerken van VTS. We besloten om hier de hele film op te baseren en dit te verweven in de boodschap. Dit deden we op verschillende manieren.
De stem (voice over) begint direct vanuit het oogpunt van de klant, die moet immers het vertrouwen geven om hun lading in handen te leggen van een ander.

Daarnaast besloten we direct om gebruik te maken van bestaand personeel, gezichten die mensen ook op de werkvloer tegen komen. Daar krijg je dus ook mee te maken als je met VTS werkt. Dat maakt het heel persoonlijk en echt. Natuurlijk zijn dit geen acteurs, daarom plaatsten we mensen in hun eigen omgeving en houden we de handelingen klein om de film overtuigend te maken.
Door de hele film heen zie je ook handdrukken, een verrichting die onbewust wordt geassocieerd met vertrouwen.

Kwaliteit

Voor de kwaliteitswaarde van VTS hebben geen lineair bedrijfsproces gefilmd om te laten zien wat kwaliteit is, maar hebben we een filmstijl gekozen die dit laat aanvoelen. Door content te laten zien met hoge kwaliteit onderstreep je de kwaliteit die je als bedrijf uitstraalt. Immers als de film er professioneel en kwalitatief goed uitziet, dan wordt snel aangenomen dat je product dit ook is. Camerakeuze, de juiste lichtstijl en goede audio zijn hierin erg belangrijk.
De film is dynamisch, net zoals het transportbedrijf zelf, en heeft een filmisch karakter met veel close-ups, slow-motion en timelapses. Hierdoor is de film enerzijds stoer en sexy, anderzijds zakelijk en professioneel.

Grootse ambities als familiebedrijf

In de hele film is er een centrale hoofdpersoon, het VTS-team. Bij ieder essentieel onderdeel van het werkproces is personeel in beeld om zo de menselijkheid in de film niet uit het oog te verliezen. Aan het einde van de film komen we bij die kernwaarde aan. Waarom zou je kiezen voor VTS? De beelden van personeel worden hier ondersteund door de voice-over die verteld: ‘It’s our mentality, that of a familiy-business, and the professionality of a multinational’

Pull strategie

Uiteindelijk heeft de film online geweldig gescoord met veel goede reacties en is deze meer dan 100 keer gedeeld. Een erg goed resultaat voor een bedrijfsfilm, zoals te zien aan de onderstaande resultaten welke 100% organisch zijn bereikt.
VTS heeft er bij deze ‘hero film’ voor gekozen om geen advertentiebudget in te zetten voor de promotie van deze film. Deze strategie levert misschien niet het grootste bereik op, maar sluit perfect aan bij het bedrijfskarakter en de kernwaarden van VTS. Het gaat hier om een internationaal familiebedrijf, waardoor de video is ingestoken met een pull marketingstrategie in plaats van een push strategie.

De belangrijkste les van deze case

Deze case laat zien dat je meer verbeelding en beleving kunt toevoegen aan een bedrijf. Door het intrigerende verhaal krijgt VTS meer betekenis en duiding bij het uitoefenen van hun dagelijkse bezigheden. Vergeet niet dat in alles een verhaal zit; van je merk, tot je personeel, werkvloer en werkkleding. Film is een zeer doeltreffend middel om storytelling als audiovisuele tool in te zetten om dit verhaal tot leven te laten komen. Mensen laten zich altijd door hun gevoel leiden. Je doelgroep zal misschien wel eens vergeten wat je zegt, maar ze zullen nooit vergeten hoe je ze hebt laten voelen. Daarom is de emotionele kern van dit project het belangrijkste.

Gerelateerd nieuws

Gebruik jij Multi Asset Delivery al binnen je marketing strategie?

Een interessante manier om meer uit hetzelfde budget te halen. Hoe?...

Lees dit bericht

Razendsnel video-assets opleveren: zo hou je de vaart erin

Hoe ga jij om met deadlines? Multi-asset delivery? En ook een korte...

Lees dit bericht

2007-2008: het vergeten beste seizoen van NAC

Een verhaal over het successeizoen 2007/2008, waarin NAC op een der...

Lees dit bericht