Emerce Eday: over de toekomst van Shopstreaming
22/11/2021
Wat maakt Shopstreaming zo interessant? Tijdens Emerce Eday 2021 schoven we aan om uit te leggen waarom je er juist nu bij moet zijn. De rollen waren omgedraaid en zo zaten we eens voor de camera. Samen met Wim La Heye van Bluebird Day schoof eigenaar Maarten Verhey aan om het te hebben over de toekomst van shopstreaming.
Livestream heeft een mooie vlucht gehad in het afgelopen jaar, waarbij GIG live samen met Bluebird Day inspeelt op Shopstreaming. Dat wordt niet onopgemerkt door diverse media, vandaar dat we bij Emerce mochten aansluiten bij hun jaarlijkse Eday event. Een online event waarbij (online) retailers getrakteerd worden op diverse hot-topics, nieuwste ontwikkelingen en mooie kansen om met je merk mee aan de slag te gaan.
In een tafelgesprek spraken we met host Krijn Schuurman over de toekomst die shopstreaming voor zich had. Hoe we wegblijven van Tell Sell praktijken, waarbij waardepropositie, urgentie en beleving de belangrijkste elementen zijn die een goede shopstream onderscheiden van ordinaire verkooppraktijken. Een vermakelijk gesprek, waarbij de toepassing centraal stond.
Wil je meer weten? Bekijk dan het artikel op de Emerce website of registreer je (gratis) om de video te kunnen bekijken.
hype of business model?
Er is veel aan de hand in content land. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en er wordt hard gestreden om de aandacht, en natuurlijk de centen, van de consument. Met shopstreaming spelen we met GIG live in op een nieuw business model, waarin live relevantie een belangrijk onderdeel is. Kijkend naar de trend die in China is ontstaan liggen er momenteel kansen voor (online) retail kanalen om hier op in te springen en aandacht te verdienen van de doelgroep.
Het mooie van deze manier van content creatie is dat je direct data en creatie aan harde cijfers kunt koppelen. Het zou wel enigszins blind zijn om je alleen toe te spitsen op de directe verkoopcijfers, gezien de engagement met jouw die hard doelgroep (lees: ambassadeurs) resultaat genereert voor de toekomst door de branding, positieve ervaring en beleving. Maar toch, als je er voor kunt zorgen dat je jouw event al terug verdiend voor de bel heeft geklonken, dat is toch een mooi vooruitzicht.
Voordat het zover is zullen we wel door de early adopter fase heen moeten. Er moet vertrouwen, gemak en het besef van de urgentie in de consument neerdalen. Vergelijk het met de start-up tijdperk van webshops. Nu kunnen we echt niet meer zonder.
Hieronder zie je de casefilm van de shopstream die we deden voor JohnBeerens.com