Employer Branding documentaires

ETZ - Positief Getest

Rare tijden of niet. Als verhalen vertellers konden we de Coronacrisis niet laten rusten. Hier "moeten" we iets mee vonden we bij GIG. In ETZ vonden we een partner die ook dit gevoel deelde en hebben we samen een hele mooie documentaire gemaakt om vast te leggen wat er gebeurd is.

Uniek verhaal

Het coronavirus leek lange tijd 'ver weg', maar op 27 februari werd de eerste besmetting ontdekt in het Tilburgse Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis. Vanaf dat moment was het ETZ het epicentrum van de coroncrisis. Een maand later wordt het ziekenhuis overspoeld met coronapatiënten. In deze documentaire 'Postief Getest' blikken we met ETZ-personeel van verschillende afdelingen terug op het begin van de coronacrisis.

De coronacrisis begon op 27 februari met het beroemde briefje van minister Bruins, die live op tv bekendmaakte dat de eerst bewezen coronapatiënt in het ETZ in Tilburg was opgenomen. Het was het begin van een intense periode die eind maart uitmondde in een crisis met een piek op de intensive cares van alle Brabantse ziekenhuizen. Hierdoor zijn circa achthonderd patiënten uit Brabantse ziekenhuizen overgeplaatst naar ziekenhuizen elders in Nederland en in Duitsland.

Geschiedenis

"We zien de geschiedenis voor onze ogen geschreven worden. Iedereen heeft het zwaar, maar er wordt ook fantastisch werk verricht. Vanuit onze expertise als filmmakers kunnen we niet toekijken, maar willen we acteren. Juist nu dit voor onze ogen afspeelt. Dit moet vastgelegd worden, zodat we kunnen leren van de geschiedenis die nu ontstaat, zoals we dat met elk moment in onze geschiedenis hebben gedaan."

Zo begon op social media de zoektocht om het verhaal van de coronacrisis te kunnen vertellen. Vanuit ons makershart konden we dit niet ongestoord voorbij laten gaan. In die gedachte vonden we het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis, waarin we een samenwerking hebben opgezet met een sterk team om dit verhaal te verfilmen en vast te leggen in een documentaire.

Ook Omroep Brabant werd enthousiast van dit verhaal en voegde zich bij deze samenwerking. Voor de documentaire werd een live première opgezet welke in een deels gevulde bioscoopzaal werd gevolgd door nauw betrokkenen en vanuit de huiskamers gevolgd kon worden door de rest van Brabant.

En die aandacht zorgde voor een groter succes. Zo haakten diverse pers partijen aan, zoals Radio 1 en NRC. Daarnaast wordt de documentaire ook uitgezonden voor een breder publiek op de NPO, waarbij we dit verhaal aan heel Nederland kunnen tonen. De documentaire wordt uitgezonden bij Omroep MAX.

‘Helden van de zorg’

Met de documentaire wil het ETZ hun eigen ‘helden van de zorg’ ook de mogelijkheid bieden om een compleet beeld te krijgen van de bijzondere tijd waarin zij hun werk gedaan hebben. Bart Berden, voorzitter van de raad van bestuur: “Vaak hebben mensen op hun eigen paar vierkante meters bikkelhard gewerkt, zonder tijd om zich om iets anders te bekommeren. Met deze documentaire maken we hun beeld van deze maanden breder, en we hopen dat dat ook helpt bij de verwerking van alles wat ze hebben gedaan en meegemaakt.”

De documentaire is een ode aan de medewerkers van het ETZ, die in deze documentaire hun verhaal doen. Dat laat zien wat er allemaal in het ziekenhuis gebeurde tijdens deze bijzondere tijd. De verpleegkundige op de corona-afdeling, de schoonmaker op de intensive care en de medewerker op de afdeling inkoop die het ziekenhuis hielp aan voldoende beschermingsmiddelen.

Maar ook de zorgmanager die betrokken was bij de uitplaatsingen van patiënten naar andere ziekenhuizen en de medewerkers van de afdeling communicatie die zorgden dat patiënten, bezoekers en medewerkers op tijd de juiste informatie kregen. Samen zorgden ze ervoor dat het ETZ die grote hoeveelheid patiënten de best mogelijke zorg bleef geven.

Volledige documentaire

Ga er even goed voor zitten en bekijk hier de volledige documentaire.

Coproductie

De documentaire 'Positief getest' is gemaakt door GIG creative film production in coproductie met het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis, in nauwe samenwerking met Omroep Brabant.
Deze documentaire is mede tot stand gekomen door een bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant.

Gerelateerde projecten

Heb jij de smaak te pakken en laat jij je graag inspireren door meer van dit soort content? 
Bekijk dan eens de films hieronder waarin wij vergelijkbare projecten tonen waar wij trots op zijn!

brand films

Rymax Lubricants

Bekijk dit project
documentaires

Van der Valk: Van nul tot Nuland

Bekijk dit project

Enkele van onze
merkwaardige klanten

van der valk video
europcar campagne
interpolis filmpje
jupiler video
NAC film
KPN video productie
Infiti cars commercial
Corona video reclame
MTV video
Tango online commercial
Danone tv ad

Ook aan de slag met film?

Geinspireerd door ons brede portfolio vol diverse video-content? Wij helpen je graag om jouw ambities te behalen. Dat begint natuurlijk allemaal bij een bakje koffie en een goed gesprek.

Toon Donders
Ik help je graag verder!
Toon Donders

Creative Lead

toon@gig.nl +31 76 532 48 07 Neem contact met mij op