ÉÉN FILM, HONDERDEN MOGELIJKHEDEN

 22/08/2019

 Ruben van der Burgh

Zo haal het maximale uit je (video) content!

Eén film, honderden mogelijkheden | GIG

Hoe creëer je relevante on- en offline content die je doelgroep aanzet tot actie? Dit is een vraag die aan de orde van de dag is bij vele online marketeers en do-it-yourself-entrepreneurs. Video wordt steeds belangrijker voor bedrijven die hun doelgroepen willen bereiken en bewegen. En hoewel ondernemers tegenwoordig het nut van een branding film inzien, wordt nog niet het maximale uit iedere film(dag) gehaald. Een gemiste kans, want je kan nog veel meer marketingdoelen uit één film behalen. In deze blog beschrijf ik hoe jij het maximale uit ieder frame van je film kan halen. Deze methode wordt ook wel Multi Assets Delivery genoemd. Toepasselijk, want aan het einde van je draaidag heb je dus MAD veel content om in te zetten. ;-)

DE GULDEN REGEL VOOR MARKETEERS

Laat ik met een algemene, maar cruciale regel beginnen voor alle marketingprofessionals: Houd je doelgroep geprikkeld door middel van gevarieerde content die past binnen je bedrijfsverhaal. Creëer bijvoorbeeld awareness met een bedrijfsfilm, werf nieuw personeel met een vacaturefilm en bedank je huidige klanten voor hun loyaliteit in een gepersonaliseerde mailing-video. Met een breed scala aan online content blijf je interessant en relevant bij je doelgroep; en daarmee enkele stappen voor op je concurrenten.

Kies hierbij wel voor een concrete marketingstrategie. Gebruik bijvoorbeeld de always-on strategie om top-of-mind te blijven bij je doelgroep. Bij deze strategie draait het vooral om de kwantiteit van je content. Door regelmatig te posten op social media, nestel jij je merk écht in de gedachten van je (online) doelgroep. Maar onthoudt dat deze strategie ten koste kan gaan aan de kwaliteit van je content; en dus je merk. Daarom kun je ook kiezen om campagnematige content genereren, waarbij je beeldmateriaal inzet om een bepaalde actie bij je doelgroep los te maken. Denk hierbij aan de bedrijfsfilm die bedoeld is om effectief betrokkenheid te genereren bij je publiek.

Hoewel diversiteit in content belangrijk is, blijft álles wat je bedrijf on- en offline communiceert onderdeel van je bedrijfsverhaal/merkverhaal. Zorg dus dat je consistent bent in het vertellen van dát verhaal. Gebruik hiervoor herkenbare en terugkerende onderdelen zoals humor, logo’s, merkmascottes en storytelling.

RECYCLE JE CONTENT

Veel nieuwe en gevarieerde content creëren is vaak een lang en kostbaar proces. Hoe maak je dit rendabel? Het antwoord is te vinden in een van de belangrijkste trends van 2018 onder marketeers: het recyclen van eerder ingezet materiaal.  Het constant creëren van losse content zoals een video/blog/webinar/etc kan duur uitpakken en is niet goed voor je ROI. Om het maximale rendement uit je content te halen is het goed om oude beelden en teksten te recyclen.

Hoewel het hergebruiken van content misschien klinkt misschien als een saaie oplossing die snel zal opvallen bij je publiek, hoeft dit absoluut niet het geval te zijn. Je video was eerder relevant, waarom zouden de beelden nu opeens niet meer relevant zijn? Oke, je moet natuurlijk niet klakkeloos content kopiëren. Pak je video en stop het in een nieuw jasje. Kies vlotte muziek, maak een snellere edit en plaats een andere tekst over de beelden. Hiermee leg je de focus op een nieuwe doelgroep of marketing doel!

Een “beregoed” voorbeeld:

Stel, je bent bezig met een re-branding campagne van je merk en wilt hiervoor verschillende video’s inzetten. Hoe kun je je filmdagen indelen om zoveel mogelijk krachtige content te halen uit de geschoten beelden? Met deze vraag zat restaurantketen De Beren ook tijdens hun re-branding campagne eerder dit jaar. Uiteindelijk kon met een uitgebreide voorbereiding en door modulair te schieten op één dag genoeg content geschoten worden om meerdere marketingdoelen te behalen. Maar ik hoor je nu al denken: Hoe hebben jullie dit bereikt?

Hoe wij dit deden:

Wij brachten deze filmstrategie in de praktijk bij onze klus voor de Beren. Wij maakten voor hen een beregezellige bedrijfsfilm die zich richte op hun algemene doelgroep. Maar deze brede film zette de verschillende sub-doelgroepen niet aan tot de gewenste actie.  Voor het marketing doel ‘werving- en selectie’ en de doelgroep ‘jong personeel’ hebben wij daarom een passende edit gemaakt. Wij gaven de film meer vaart door snelle shots, hippere muziek en een jeugdige editstijl met onder andere boomerangs en instagram-achtige effecten. iets waar deze doelgroep zich veel beter in kan vinden. Ten slotte eindigt de video met een call-to-action die aanzet tot solliciteren. Bekijk de twee films hieronder en ervaar het verschil!

Nu mijn vraag…

Bedenk nu eens voor jezelf, voor welke doelgroep/marketing doel zijn deze video’s gemaakt? Voelde het alsof op eenzelfde doelgroep was gericht? Waarschijnlijk niet, ook al zijn de beelden herkenbaar en hergebruikt. Terwijl uiteindelijk 95% van de beelden was geschoten voor de bedrijfsfilm van De Beren, kon door de muziek te veranderen en een voice-over toe te passen een hele andere look-en-feel geven aan een video. Hierdoor voelt de film authentiek en kan voor een nieuw doelgroep worden ingezet.

DE BEREN NAM HET NOG EEN STAP VERDER

Omdat de bedrijfsfilm modulair was geschoten, konden wij de beelden gemakkelijk restylen en formatteren voor verschillende doelgroepen en daarmee verschillende marketingdoelen. Uiteindelijk leverde wij een visueel contentpakket aan de restaurantgigant bestaande uit een brandfilm, vacaturefilms, verschillende social content video’s, facebook banner, webvideo, bioscoopreclame en stills voor flyer foto’s. Een dozijn deliverables uit één video. Hiermee behaalde De Beren een geweldig rendement uit één shootdag en dat alles door een goede voorbereiding en het recyclen van content.

En… Actie!!

Een goede voorbereiding en een uitgebreide post-productie kan je goed helpen om efficiënt met je content om te gaan. In plaats van één film, kun je uit dezelfde shoot wel tien deliverables halen. Het is essentieel dat je natuurlijk op de filmdag zorgt dat je zoveel mogelijk effectieve content creëert. Ik hoor je nu al denken.“Wat kan IK nu doen om mijn aankomende filmdag zo efficiënt mogelijk te laten verlopen?” Nou, geen zorgen, want daarvoor heb ik voor jou de volgende praktische tips:

Tip 1: Voorbereiding is alles! Denk na over deliverables

Tijdens een shootdag worden belangrijke onderdelen van je bedrijf, zowel letterlijk als figuurlijk, in het beste licht gezet. Dit is een ideale mogelijkheid om veel verschillende content van je bedrijf te schieten (buiten de hoofdfilm die gedraaid wordt). Bereid je daarom goed voor! Bedenk alvast de soorten video/foto content die je wil schieten. Laat de acteur extra zinnen inspreken die je eventueel later kan gebruiken als inhaker of aankondiging van een nieuw product. Kijk ook naar simpelere vormen van video, bijvoorbeeld een boomerang of een gifje. Ook dat is content. En content is king!

Tip 2: Bedenk inhakers en plan vooruit!

Je wilt natuurlijk dat je doelgroep betrokken blijft bij je bedrijf gedurende het hele jaar. Dat gaat helaas niet lukken wanneer je slechts één film in zet, dat wisten De Mandemakersgroep en gr8 agency maar al te goed. Je moet je content spreiden! Daarom bedachten ze voor het keuken- en badkamerbedrijf Wooning, ter voorbereiding op een filmdag, verschillende inhakers die gedurende het jaar relevante content opleverde voor de social promotie van hun producten. Uiteindelijk werd op één filmdag een Halloween/ Koningsdag/Moederdag/Vaderdag/Valentijnsdag video geschoten; ieder met een eigen (feestdag-typische) stijl. Door de juiste video op de juiste dag in te zetten zorgde Wooning dat bekende content weer fris aanvoelt, waardoor het merk meer betrokkenheid creëerde bij haar publiek op social media.

Tip 3: Laat een fotograaf foto’s maken van de filmdag

Neem een (professionele) fotograaf mee naar de set zodat maken van de producten of zaken die centraal staan in jouw (bedrijfs)video. Zo heb je in één klap meerdere content vormen waaronder productvideo’s, productfoto’s en zelfs flyerfoto’s die je kan inzetten voor jouw employer branding. Vaak wordt in de video het product/service van je bedrijf gebruikt door een acteur. Laat de fotograaf foto’s nemen van extra geeft mooie actieplaatjes die als social snack kunnen worden ingezet. Want voor weinig geld krijg je er veel content voor terug, van productfoto’s tot setfoto’s tot behind-the-scenes foto’s. kunnen allemaal op andere manieren worden ingezet en zijn allemaal effectief in het aantrekken van nieuwe klanten en personeel op hun eigen manier. Tag je team en laat je foto’s delen door de betrokken mensen, dit zorgt voor veel meer online engagement en nieuwe deelbare content. Foto’s van je producten zijn nice to have, foto’s van de set is leuk voor het verhaal en foto’s behind the scenes is goed voor het boosten van de waardering van je personeel.

IT’S A WRAP! TIJD VOOR DE CONCLUSIE

Content genereren voor je bedrijf is een waardevolle, maar prijzige investering. Zorg daarom dat je zo efficiënt mogelijk omgaat met je tijd, filmdag en content. Dit begint allemaal bij een goede voorbereiding! Bepaal welke marketingdoelen jij hebt en wie je wilt activeren. Ga vervolgens met een productiebedrijf in gesprek om te kijken welke content hierbij past. Heb daarbij het ondernemerslef om íets meer te investeren in de content, waardoor je een bijvoorbeeld een on-set fotograaf en/of extra re-edits kan laten maken van de geschoten beelden. De content die je hiermee genereert is breed en effectief in te zetten, waardoor je je investering zo hebt terugverdiend. Zo haal je het maximale uit jouw content!

Gerelateerd nieuws

Korte introductie betreft gerelateerd nieuws

Blijf top-of-mind, niet ‘left behind’!

Zo maak je jezelf nóg aantrekkelijker voor toekomstig personeel!

Lees dit bericht

2007-2008: het vergeten beste seizoen van NAC

Een verhaal over het successeizoen 2007/2008, waarin NAC op een der...

Lees dit bericht

GIG wint De Bonk, de Communicatieprijs Brabant, voor de documentaire ‘Avondje NAC’

"Een mooie bekroning op ons werk. Gaaf werk maken staat voorop. Het...

Lees dit bericht