Zolang de liefde voor emotie in film blijft bestaan

 09/08/2019

Seizoen 2018-2019, NAC degradeert. Hoe zorg je ervoor dat je de fans (weer) achter de club krijgt, met als doel zo snel mogelijk terug de Eredivisie in? Dat was onze uitdaging.

NAC heeft een moeilijke tijd achter de rug. Na een bitter seizoen op het veld en ook enkele tegenslagen buiten de grasvlakte (waaronder het vertrek van trainer van der Gaag in maart) resulteerde dit seizoen in een degradatie tot de eerste divisie, het Keukenkampioenschap. Hierdoor stond het NAC-bestuur voor de penibele uitdaging om de clubmoraal aan te wakkeren voor het komende competitiejaar. Maar hoe krijg je je supporters enthousiast om opnieuw seizoenkaarten te kopen, wanneer je zelf niet meer mee trapt op het hoogste niveau voetbal in Nederland? Het antwoord zit in de drijfveer van deze sport: voetbal is emotie!

NAC ging de uitdaging aan en startte een campagne met een emotionele klemtoon; een ode aan de immers trouwe achterban van de ‘Yellow Army’ en doet een simultane oproep tot de loyaliteit van deze supporters. Welke de club nu zo hárd nodig heeft. De campagne luidt ‘De wereld zou nog niet vergaan, zolang de liefde blijft bestaan’. Een tekst uit het nummer ‘NAC Breda, Ik hou van jou’ van NAC-fanaat Thijs van der Molen, dat al werd gezongen door de NAC-fans tijdens enkele wedstrijden in aanloop naar de reeds geanticipeerde degradatie. De kern van de tekst staat feitelijk symbool voor het gevoel dat er bij de fans los moet worden gemaakt.

GIG werd ingeschakeld om deze campagnefilm te schieten. Samen met NAC en de supporters gingen wij rond de tafel zitten om de boodschap te bepalen. Al snel besloten we unaniem welk verhaal we wilden vertellen. We kozen een eerlijk beeld te schetsen van de situatie: waar staat de club nu en waar moeten we gezamenlijk heen?

De film opent daarom met een bekoelde sfeer, die een realistisch gevoel van de recente degradatie representeert. Dit gevoel wordt voornamelijk gedragen door enkele noten van een piano die, niet geheel ironisch, de gevoelige snaar raakt. Als kijker voel je gelijk een zekere spanning, een onzekerheid, een (hoogstwaarschijnlijk) herkenbaar gevoel na de sportieve neergang. Hierna zien wij verschillende bekende clubiconen de revue passeren. En nee, dat zijn (in dit geval) geen iconen gekleed in zwart en geel, maar juist de helden buiten het veld. “Want spelers bij NAC, dat zijn passanten, maar de club dat zijn wij, de supporters”. Maar ook de decennialange toewijding van medewerkers zoals stadion-speaker Annie van Hooijdonk, materiaalman Ben van Bilzen, huismeester Martijn Schinning en oud-terreinknecht Jan Braspenning krijgen allemaal een spotlight in de film. Zij staan symbool voor de club, zij representeren de supporters; altijd trouw, altijd NAC. De film bouwt spanning verder op, snellere beelden, we horen drums. En dan valt plots de muziek weg. BAM! We staan in het stadion, het is tijd voor een avondje NAC. En wie laten zich horen? De fans. De woorden van Thijs van der Molen galmen door het Rat Verlegh stadion. ‘De wereld zal nog niet vergaan, zolang de liefde blijft bestaan’, de boodschap is duidelijk. En de emotie is voelbaar.

Uiteindelijk heeft de campagne de bal weer aan het rollen gekregen onder de fans. Op 20 juni 2019 werd bekend gemaakt dat de grens van 12.200 seizoenkaarten al is bereikt. Daarmee is al ruim anderhalve maand voor de start van het seizoen het record van de verkoop uit het speeljaar 2015/2016 al overtroffen. Een schot in de roos. De degradatie zorgt er zelfs voor dat de supporters dichter bij elkaar komen. En wij zijn enorm trots dit te hebben mogen verfilmen.

De campagnevideo nog niet gezien? Bekijk hem hieronder!

Gerelateerd nieuws

Ruimte voor mogelijkheden!

Hoe maak je van de nood een deugd? Door beperkingen laten we ons re...

Lees dit bericht

Wat zijn slimme KPI's om binnen je video marketing te gebruiken?

KPI's ze vliegen steeds vaker om je oren. Wat is slim? Welke keuze ...

Lees dit bericht

In de slipstream van de strijd

BREDA - Maanden aan voorbereidingen gaan eraan vooraf. Negen dagen ...

Lees dit bericht