Thought Leadership.

Gezien worden als autoriteit in jouw markt. Dat klinkt goed. Waar begin je? En hoe blijf je daar?

Maak een afspraak.

Wat is thought leadership?

In feite een marketing strategie die zorgt voor aanzien binnen jouw markt en segment. Hierbij zien anderen jou als kennisleider van jouw vakgebied. Thought leadership is een strategie die inspeelt op lange termijn succes. Korte termijn werkt hier niet goed bij, het kost tijd om in het hoofd van je doelgroep te gaan zitten en zorgen dat je herinnerd wordt als dé partij in jouw vakgebied. Door het verspreiden van inhoudelijk en kwalitatieve content versterk je die positie. Denk aan een interessante podcast, video serie, maar ook je portfolio, PR en zichtbaarheid als merk spelen mee.

Aan de slag met Storytelling? Bekijk deze 6 tips.

Hoe pas je thought leadership succesvol toe?

Een groeiende strategie voor kennis intensieve markten. Vaak ingespeeld op het showcasen van kennis, door dit te delen met je doelgroep en daarin door branding en herkenning een langere termijn herkenning te activeren als kennis leider in de markt. Waar thought leadership een overkoepelende strategie is die verder gaat dan alleen de content die je deelt kan dit wel enorm veel invloed hebben. Bijvoorbeeld door een interessante podcast of een video serie waarin je als bedrijf of merk laat zien waar je voor staat, welke kennis je in huis hebt of op welke manier je anderen helpt door jouw expertise te showcasen of juist door iemand anders laten uitleggen.

Deze stappen zijn belangrijk om deze strategie op te volgen: 

  • Wie wil je bereiken?
  • Welk gevoel wiil je overbrengen?
  • Welke content gaat je daar bij helpen?

Tot slot de belangrijkste les: thought leadership moet je verdienen. 
Oftewel, je doelgroep moet je als zodanig erkennen.

Vind je niche.

Apple van de troon stoten is natuurlijk een stuk lastiger dan dé partij in paars getinte kroonkurken voor bierflessen worden. Waar wil jij wereld kampioen in worden of blijven? Welke niche past daarbij? Dat maakt je concurrentie kleiner en de kans van slagen groter. Heb je een marktsegment gewonnen? Dan kun je altijd nog verbreden of verdiepen. 

Afspraak maken?

De rol van video.

Video is eenonmisbare tool voor het versterken van thought leadership binnen marketing. Waarom? Omdat het de kracht heeft om complexe ideeën op een toegankelijke manier over te brengen, een band te scheppen met je publiek en een merk te positioneren als dé autoriteit in zijn domein. Waar je mee aan de slag kunt gaan zijn bijvoorbeeld deze vormen van video:

 

    1. Deel kennis
      Bijvoorbeeld met interviews, product tutorials, inzichten of laat experts aan het woord. Welke kennis waardeert jouw doelgroep van jou? Als deze kennis te volgen is zullen mensen als vanzelfsprekend met je willen werken om meer van die kennis en expertise te ervaren. Bijkomend voordeel, beslissers gaan je zien en herkennen. Volgens Forbes is 74% van de zakelijke besluitvormers meer geneigd om met een bedrijf in zee te gaan na het bekijken van een video met authoriteit.

    2. Wordt onderwerp van gesprek
      Laat anderen over je praten. Denk aan testimonials. Met hun netwerk en expertise onderstrepen ze jouw kennis en ervaring, waarbij je door anderen erkent wordt in de expertise waarin je versterkt wil worden. Een betere aanbeveling kun je niet vinden.

    3. Vertel een verhaal
      Het creëren van diepgaande content over toont niet alleen expertise, maar ook betrokkenheid en begrip van de markt. Door te kiezen voor long form content kun je expertise uitdragen en de kijker meenemen in je verhaal. Denk aan een documentaire, video serie of terugkerend format. Dat kan vanuit ontwikkelingen, een project, inspiratie of een overkoepelend doel of doelstelling waar de kijker zich mee kan identificeren. Volgens HubSpot vinden 54% van de consumenten video's over onderwerpen die hen interesseren boeiender dan andere contentvormen.
      Bekijk deze cases van Van der Valk Nuland, ASML of Philips als inspiratie.

    4. Bewijslast
      Geloofwaardigheid is belangrijk, je wil niet  dat anderen aan je twijfelen. Dus is het belangrijk niet alleen te praten over je expertise, maar te laten zien dat je daar goedd in bent. Denk aan product video, portfolio, projecten of casefilms. Laat zien dat je niet alleen praat, maar ook doet. Video's die de werking van producten illustreren, bouwen vertrouwen en overtuigen.

Bekijk ons werk.

Onze expertise.

Vanuit GIG vertellen we graag een goed verhaal. Dat doen we onder andere met regisseurs. Hieronder zie je waar ze goed in zijn en wat ze drijft. Een mooi voorbeeld hoe wij ons versterken vanuit inzicht en kennis door expertise.

Meer regisseurs bekijken?

Bakkie doen?

Geen probleem. Let op, je kunt uitgedaagd worden!

Sophie Goderie
Ik help je graag verder!
Sophie Goderie

Creative Producer

sophie@gig.nl +31 76 532 48 07