Brandfilm laten maken
Wat is eigenlijk een brandfilm? Dat heeft te maken met de Engelse term 'branding' wat staat voor het werken aan je merk. Een brandfilm is dus een film die je merk uitdraagt. Vaak wordt hierin de why van de golden circle gebruikt, ook is het toevoegen van storytelling een mooie manier om meer betekenis aan je merk te geven.
Bekijk onze showreel Kijk ook eens naar een bedrijfsfilmHoe vertel jij je verhaal in een brandfilm?
Achter ieder bedrijf zit een verhaal, wat is het verhaal van jouw bedrijf? En hoe zou jij dat vertellen?
Met een sterke brandfilm, kun je jouw bedrijfsverhaal niet alleen vertellen maar ook laten zien. En dat is precies de reden waarom brandfilms zo goed aanslaan, je boodschap blijft veel langer hangen bij je doelgroep. Met een brandfilm blijft je boodschap niet alleen veel langer hangen je kunt ook nog eens sturing geven hoe jouw doelgroep over jouw merk of organisatie denkt. Precies die kernwaarden maken het bedrijf uniek.
Opvallen met een goede brandfilm
Ieder bedrijf is uniek, maar hoe vertel je het verhaal achter jouw bedrijf? Vertellen wie je bent en wat je doet dat zien we vaak terugkomen. Vaak blijft dan de inhoud aan de oppervlakte. Diepgang, gelaagdheid en het unieke karakter van jouw merk of bedrijf vastleggen, data maakt het verschil.
Een brandfilm is daarin de ideale oplossing, alles is te bepalen; stijl, kleur, beeldtaal, muziek, snelheid, voiceover. Maar doe vooral eerst inspiratie op. Er zijn al heel wat brandfilms gemaakt dus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, haal daar je voordeel dan ook uit. Bekijk hoe andere bedrijven brandfilms gemaakt hebben! Bekijk wat jou aanspreekt in een brandfilm, maar kijk ook naar wat je niet graag ziet. Hoe duidelijker het idee in jouw hoofd is hoe beter wij het kunnen visualiseren. Een goede brandfilm moet ten slotte passen bij het bedrijf en de visie.
Natuurlijk wil je vertellen over jullie service en kwaliteit, maar dat biedt iedereen. Denk na over wat jullie nou écht bijzonder maakt. Waarvan je weet dat je anders bent, opvalt en je durft uit te spreken.
Een goede brandfilm kan tijd en geld kosten, zorg daarom dat jouw film tijdloos blijft en langer meegaat. Denk aan ‘less is more,’ blijf bij je kern. Zo ontstaat er echte diepgang in je brandfilm. Let ook op met het gebruik van cijfers, dat kan er voor zorgen je film snel verouderd, terwijl de boodschap niet veranderd.
Jouw brandstory
Hoe begin je met het maken van een toffe brandfilm? Een goed verhaal helpt je goed op weg, dit wordt ook wel je brandstory genoemd. In een brandstory verwerk je de USP's (Unique Selling Points) en de ‘why’ van je bedrijf. Dat doe je op zo'n manier dat je aanstuurt op de emoties die jouw bedrijf moet oproepen bij je (potentiële) klanten. De ‘why’ verkopen klinkt makkelijker dan dat het is. Want het onder woorden brengen waarom jouw bedrijf nu zo speciaal is, zorgt vaak voor langere processen. Hulp van buitenaf kan dan erg welkom zijn, vanuit GIG hebben we hier gelukkig ervaring mee en kunnen we een frisse blik geven op jouw verhaal. Als je je brandstory scherp hebt ben je alweer een stap dichterbij een succesvolle brandfilm.
Er zijn al heel wat brandfilms gemaakt dus je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Haal daar je voordeel uit door alvast wat voorbeelden te bekijken en inspiratie op te doen. Op onze pagina over brandfilms vindt je verschillende voorbeelden die wij eerder hebben gemaakt.
Leuke tip: probeer voor jezelf aan het einde van iedere film eens te bedenken wat nu je gevoel is bij het bedrijf/de film en welk gevoel je zou willen dat jouw brandfilm oproept bij de kijkers?
Hoe begin je aan jouw brandfilm?
Nu gaan we beginnen aan jouw brandfilm.
Voordat je begint met ideeën bedenken moeten we bij de basis van iedere film beginnen.
- Doel
Wat wil je bereiken met de brandfilm die je gaat maken? Achter je brandfilm zit natuurlijk een doel; merkbekendheid, sales, marketing, informeren of bijvoorbeeld met gevoel waarde toevoegen. Leg de focus op één doel. Dat zorgt er namelijk voor dat je duidelijkheid geeft aan de kijker. Kijk maar naar jezelf, als je teveel informatie in korte tijd moet verwerken verlies je ook de aandacht.
Heb je meerdere doelen? Denk dan na over verschillende versies, die aangepast zijn op verschillende doelen. Bekijk deze case voor De Beren eens, daar hebben we dit toegepast en hebben we niet één, maar wel zeven brandfilms gemaakt voor verschillende doelen en doelgroepen.
- Doelgroep
Natuurlijk wil je vertellen wie je bent en wat jouw bedrijf doet, maar het draait niet specifiek om jou. Het gaat uiteindelijk om de mensen die je wil aanspreken. Wat hebben zij aan de boodschap? En hoe zorgt dit dat zij actie ondernemen om jouw doelen te bereiken? Bedenk daarom een ijzersterk concept om impact te maken bij je doelgroep.
Wie wil je met deze film bereiken? Doe onderzoek. Op welke kanalen is je doelgroep te vinden? Wat interesseert jou doelgroep? Denk aan leeftijd, locatie, interesses, koopmotieven, enzovoorts. Al deze aspecten brengen je dichter naar je goed plan en een strak verhaal. Dat weegt weer mee in een goede brandfilm.
- Communicatiekanaal
Ok, je weet wat je doel is, je weet wie je wil bereiken. Nu moet je die twee nog bij elkaar brengen om dat ook voor elkaar te krijgen. Denk dus na over waar je doelgroep zich bevind en op welk medium je ze het best kunt bereiken. Dat kan zijn binnen je eigen kanalen, maar dat kan ook op plekken waar je in eerste instantie niet aan denkt. Dat kan online en offline.
De inzet van social media ligt vaak voor de hand, maar een partnerbijdrage, branded content of een advertentie zijn natuurlijk ook mogelijkheden waar je aan kunt denken.
Een paar tips om goed van start te gaan:
- Hou het kort
- Denk aan diverse inzet vormen (TIP! Lees deze blog)
- Kill your darlings
- Show, don't tell!
Benieuwd naar onze werkwijze voor een brandfilm? Of wil je zelf een brandfilm laten maken?
Neem contact met ons op!
Aan de slag met jouw brandfilm?
Laten we een afspraak maken, dan helpen we je op weg!
Executive Director / Founder
maarten@gig.nl +31 76 532 48 07 Maak een afspraak!