Weg met B2B of B2C benadering in videomarketing, jouw kijkers zijn mensen!
22/02/2024
Als videoproducer heb ik uitgebreide ervaring opgedaan met het werken voor zowel Business to Business (B2B) als Business to Consumer (B2C) bedrijven en merken. De traditionele benadering van marketing leert ons dat we deze twee segmenten op een andere manier moeten benaderen. Maar nu is het tijd om te erkennen dat deze traditionele labels in mijn ogen grotendeels achterhaald zijn als het gaat om hoe je je doelgroep moet benaderen en aanspreken met videomarketing. In plaats daarvan moeten we ons richten op de kern van elke doelgroep: mensen. Of dat nou een consument is die op tv een commercial over product X ziet of een inkoper die onderzoek doet naar product Y en daar online een video van tegenkomt. Dit is namelijk dezelfde persoon; een mens die keuzes maakt en geen label heeft of wil hebben. Deze keuzes worden niet alleen gestuurd door rationele of financiële overwegingen, maar vooral door emotionele en gevoelsmatige aspecten. Vergeet het communiceren naar je doelgroep vanuit een B2B en B2C perspectief. Omarm H2H: Human to Human.
Human to Human (H2H)
Video biedt als medium een unieke kans om verhalen op een krachtige manier over te brengen, en juist die emotionele en gevoelsmatige snaar te raken bij je doelgroep. Door realistische mensen in beeld en geluid te laten zien en een Goed Verhaal te vertellen kunnen we een emotionele connectie tot stand brengen met de kijker. Of het nu gaat om een merkverhaal dat inspireert, een product dat een glimlach opwekt, of een boodschap die hoop biedt, video heeft de kracht om een diepgaande impact te hebben op de kijker.
Als producer heb ik gezien hoe een goed doordacht concept, ondersteund door hoogwaardige videoproductie, een product, merk of bedrijf tot leven kan brengen. Het draait allemaal om het creëren van een ervaring die het publiek raakt op een menselijk niveau. Geloof me, dat kan voor elk bedrijf en merk, en voor elke product of dienst.
Human first
Voor wie twijfelt aan de kracht van de H2H-benadering: ik kan genoeg interessante voorbeelden laten zien van succesvolle video's. Van ontroerende corporate verhalen tot grappige commercials, van informatieve tutorials tot inspirerende mini-documentaires. Video’s geproduceerd voor B2B en B2C bedrijven en merken, maar conceptueel bedacht en gemaakt vanuit de H2H benadering.
Of je nu een onderdeel van een multinational bent, een MKB bedrijf, een merk of een start-up, het is de menselijke connectie die het verschil maakt. Dus laten we afstand nemen van het B2B en B2C denken, en ons richten op wat echt belangrijk is: de kracht van menselijke verbindingen. Vastgelegd in meeslepende video content die bijblijft in het hoofd en raakt in het hart, en waar vooral geen label op zit. Durf jij dat aan?