STORYTELLING ALS EMOTIONELE MERKSTRATEGIE
24/07/2023
Aandacht, de grootste uitdaging van elke marketeer. Hoe verdien je die aandacht in een steeds verder versplinterd media landschap?
GIG creative film production heeft het antwoord: Death to boring video! Say what? Juist, weg met saaie content en maak plaats voor creatieve concepten die het kritisch denkvermogen van de doelgroep uitdagen. GIG gaat voor slimmere keuzes en creatieve uitdagingen in plaats van blind te staren op data. Dit doen ze door te spelen met de spanningsboog, waarbij je een merk- of campagne verhaal aanpast op het medium, de doelgroep en de impact die je wil maken.
Als marketeers moeten we begrijpen dat de moderne consument zich bewuster wordt van reclame en steeds kritischer wordt in het maken van keuzes. “De consument is slimmer dan ooit tevoren en is daarom op zoek naar merken die aansluiten bij hun lifestyle en persoonlijke purpose,” aldus Maarten Verhey, founder van GIG. “Clickbait-titels dekken de lading allang niet meer. Goed voor de CTR, maar je kunt de plank flink misslaan met een titel die niet waarmaakt wat het belooft. Bummer, want dan verdwijnt de waarde van het filmpje als sneeuw voor de zon en blijft er weinig anders over dan een teleurgestelde doelgroep en een stel matige cijfers.”
De uitdaging ligt in het blijven raken van de doelgroep en onderscheid te maken in de bomvolle content markt. Hoe kun je de consument beter raken dan met een verrassende video die zorgt voor een emotionele connectie? Want de aandacht van de consument dienen we steeds meer te verdienen. Creativiteit en content creatie met oprechtheid, emotie en storytelling spelen hier een belangrijke rol in. Content is inmiddels een verlengstuk van de merk purpose geworden, met video als belangrijke troef. Als je als merk op lange termijn impact wilt maken en consumenten aan je wilt binden is het essentieel om emotie en storytelling in te zetten als merkstrategie.
De kracht van GIG is dat ze samen met merken en bedrijven om de tafel gaan zitten om te kijken naar de strategie en doelen van bedrijven. Samenwerken in partnerships en waardevermeerdering, dat is waar het bij GIG om draait. Ze stellen de kritische vragen die nodig zijn, zijn efficiënt in hun aanpak en weten als geen ander hoe ze met hun video expertise de oplossing kunnen bieden. “Juist doordat we als filmexpert ook de uitdagingen van het marketingteam snappen kunnen we heel goed de brug slaan tussen bureaus en merken,” vertelt Verhey. “Dat resulteert in complete toepassingen zoals het verlengen van het verhaal in je campagne, in plaats van alleen verkorte cutdowns te maken.” Meer content voor je budget dus. Want als we dan toch moeten kiezen, dan liever een badass video die de juiste snaar raakt, toch?
Een mooi hedendaags voorbeeld is dat veel bedrijven tegen het probleem van personeels te kort aan lopen. Als marketeers weet je als geen ander dat dit vraagt om slimme en creatieve oplossingen. Waar sommigen een probleem zien, ziet GIG juist een uitdaging om creatieve oplossingen te bedenken. De employer branding campagne die GIG voor Aartsen heeft gecreëerd is daar een prachtig voorbeeld van. In plaats van een traditionele personeelsadvertentie waarin de eisen worden opgesomd, koos GING samen met creatief bureau Goedzooi voor een eigenzinnige en opvallende aanpak die de potentiële sollicitanten het gevoel geeft: daar wil ik bij horen! De campagne omvatte verschillende formats en werd ondersteund door 42 deliverables. Door de eigen medewerkers te betrekken bij de productie van de film, kreeg de campagne een herkenbare en eigenzinnige uitstraling die perfect bij Aartsen paste. Het resultaat: een grotere betrokkenheid van de medewerkers en de aandacht van de juiste doelgroep. GIG bewijst hiermee dat je met creativiteit en lef het verschil kunt maken in een wereld waarin iedereen om aandacht schreeuwt. Want zeg nou zelf: wie wil er nu niet deel uitmaken van iets dat van je beeldscherm af spat? Geen saaie personeel advertentie met eisen en wensen maar een prachtige video die inspeelt op de wensen van de doelgroep. Kortom; Death to boring video.
Dit artikel is verschenen in issue #2 van de Adformatie van april 2023.