wat is branded video content?
Bij branded content is de reclameboodschap vaak verwerkt wordt in een niet directe manier van communicatie. Bijvoorbeeld in een verhaal, product placement of via derden. Je zult dus niet meteen in de gaten hebben dat je naar een reclame zit te kijken en dat wordt door de steeds selectievere houding van kopers een erg interessante manier van benaderen.
Portfolio Maak een afspraak!Branded video content werkt!
Vaak is storytelling de vorm die wordt gebruikt bij branded content. Het merk, de acteur of voice-over vertelt het verhaal waarin het merk of product op een subtiele manier naar voren zal komen als dé oplossing voor het probleem, het klantvriendelijkste merk, de tofste innovatie of het betrouwbaarste bedrijf. Vaak in samenwerking met andere partijen. Als een andere partij immers de beschikking heeft over jouw doelgroep is dat een ideale samenwerking voor branded content. Het is allemaal afhankelijk van het doel dat je hebt en het verhaal dat je wilt vertellen.
Overtuigd? Maak een afspraak, dan gaan we samen aan de slag.Waarom werkt branded content?
Het is eigenlijk heel logisch en heeft met meerdere factoren te maken. Veel doelgroepen beginnen steeds kritischer te worden op reclames en online campagnes. Een commerciële boodschap wordt steeds sneller herkent op social media en hierin minder gewaardeerd door de kijker. Op Instagram en Facebook duurt het vaak maar 2 tot 3 seconden voordat je door hebt dat je een reclame kijkt. Snel weg swipen! Des te langer je de doelgroep vast kan houden, des te meer tijd je hebt om je verhaal te vertellen en dus je product, merk of dienst te verkopen. Met branded content gebruik je met name een ander merk, persoon of verhaal om jouw product of dienst aandacht te geven. Waardevolle aandacht!
Daarnaast zijn er nog een aantal wetenschappelijke redenen waarom branded content werkt. Om te beginnen blijft een verhaal tot 22x beter hangen dan feiten. Zeg dus niet dat je de beste bent, maar verwerk dit in een verhaal en laat zien waarom je de beste bent. 93% van alle menselijke communicatie is visueel en zelfs toen de mensheid nog niet kon praten gebruikten we beelden en gebaren om elkaar duidelijk te maken wat we bedoelden. Als je daarbij een ambassadeur hebt die er met jouw merk vandoor gaat en dit subtiel aanprijst raken mensen overtuigd.
Bij het laten zien zitten ook weer voordelen. Van wat je leest onthoud je na drie dagen gemiddeld 20%. Terwijl je van video na drie dagen gemiddeld meer dan 80% onthoudt. Een bijkomend voordeel is dat je met video in een veel kortere tijd, veel meer kunt vertellen. Niet alleen feiten, maar je kan ook een gevoel geven rondom je boodschap, maak het lief en zacht of juist grappig, zoals dit voorbeeld van Dremel.
Benieuwd naar onze regisseurs? Klik hier!Branded content voorbeeld
Een mooi voorbeeld is de ‘epic split’ van Volvo met Jean Claude van Damme. Het merk verteld over hun jarenlange technologische ontwikkelingen en dat dit heeft geleid tot het perfect resultaat. In een korte film zie je ondertussen twee vrachtwagens die op hoge snelheid achteruitrijden terwijl Jean Claude van Damme tussen de twee vrachtwagens balanceert. 100% vertrouwen in de techniek en het product straalt dit uit. Daarnaast is Jean Claude van Damme iemand die zijn hele leven bezig is geweest om zijn lichaam te perfectioneren, een verhaal dat ook weer goed matcht met het verhaal dat Volvo wil vertellen.
Branded content at its finest
In dit branded content voorbeeld ligt het er nogal duidelijk bovenop dat Volvo de afzender is, maar dat kan ook subtieler. James Bond, je kent hem vast wel, wordt al jaren gesponsord door allerlei grote merken op subtiele manier. Zo verruilde hij bijvoorbeeld zijn vaste drankje "Martini, shaken, not stirred" voor een Heineken. Niet omdat hij het lekkerder vond, maar omdat het bierbedrijf zo'n slordige 89 miljoen neertelde voor de deal in de bondfilm Spectre. Niet alleen dat ene moment zorgde voor veel branded content aandacht, ook het feit dat veel media hier over berichtte zorgt voor flinke publiciteit wereldwijd.
Ok, we snappen dat je niet zo'n grote zak geld hebt liggen om te investeren in jouw branded content strategie. gelukkig zijn er genoeg manieren waar het voor minder kan. Door een slimme samenwerking op te zetten, zoals Smaakt met Jim Bakkum deed, of door in te spelen op een programma waar je doelgroep al zit, zoals Caramol met Temptation Island deed.
Ook aan de slag met branded content? Plan een afspraak!Branded content duur?
Nu was dit voorbeeld van Volvo's branded content een megaproductie met enorme budgetten. We kunnen ons voorstellen dat de meeste organisaties die budgetten niet hebben klaarliggen om branded content te maken. Maar dat betekent zeker niet dat je helemaal niet aan de slag kunt met branded content. Sterker nog, waarschijnlijk zijn er meer mogelijkheden dan je denkt.
Denk daarbij aan de nevenactiviteiten die je als bedrijf uitvoert. Ben je bijvoorbeeld sponsor van een sportclub of lever je producten of diensten aan een goed doel in de buurt? Dit zijn verhalen die, met een beetje sturing, perfect kunnen worden ingezet voor branded content. Wij passen branded content regelmatig toe op sportmarketing video's.
Succesvolle branded content
Zo hebben wij samen met Welkom Energie branded content gemaakt als onderdeel van hun sponsordeal bij voetbalclub NAC Breda. Een mooie samenwerking waarin er gebruik is gemaakt van de supporters van de club om een collectieve energiedeal op te zetten voor de mensen die zich aanmeldden. Gecommuniceerd vanuit NAC. En om de daad kracht bij te zetten beloofde Welkom Energie ook nog eens dat ze per 1.000 klanten het sponsorcontract zouden verlengen met 1 jaar. Dat is nog eens commitment!
Aan de slag met branded content?
Heb je vragen over branded video content, de kosten ervan of zou je weleens willen sparren over hoe branded video content binnen jullie communicatiestrategie past?
Neem dan gerust contact met ons op!Ook scoren met Branded content?
Laten we dan samen gave films maken!
Executive Director / Founder
maarten@gig.nl +31 76 532 48 07 Maak een afspraak!