branded content

NAC Breda

Scoren met video. Wie wil dat nou niet? No brainer als je een voetbalclub bent natuurlijk, dan is scoren ongeveer je main KPI. Hoewel het sportieve resultaat natuurlijk bovenaan staat, is juist relevantie met video content soms lastiger dan je denkt. Hoe groter de achterban, hoe belangrijker het sentiment en de timing. De kunst zit hem in diversiteit. Niet alleen waarde bieden op sport relevantie, maar ook in verhalen, verdieping, nostalgie en emotie van de sport en de club zelf. Die combinatie maakt een fantastsich team, waardoor we ons sinds 2017 al video partner van NAC Breda mogen noemen. 

Hero campagnes

Als je het plot op het 3H-model, maken we voor NAC voornamelijk de Hero video’s. Oftewel de video’s die het meest opvallen en voor een bredere doelgroep bedoeld zijn. Als filmmakers zetten we daar graag onze tanden in, maar kijken we ook naar resultaat. Zo is de seizoenskaarten campagne één van de meest belangrijke momenten voor een voetbalclub, daarmee leg je de basis voor het nieuwe voetbalseizoen naar je achterban. Bij een voetbalclub speelt het sentiment daar een grote rol in. 

En met succes, jaar op jaar weten we de NAC supporter te raken. De seizoenkaart verkoop is namelijk al enkele jaren een van de betere van Nederland. Ondanks, soms, uitblijvende sportieve resultaten en uitkomen in de eerste divisie weet NAC vaak in de top 5 meest verkochte seizoenskaarten van Nederland te eindigen. 

Met de campagne voor 2023 kozen we voor een bijzondere aanpak. Mede door de samenwerking van de Grote Kerk van Breda die prijkt op het shirt van dat seizoen wilden we een film maken die paste bij die allure en toch aansloot bij het ultieme supporter gevoel. Dat raakte de NAC supporter precies waar we dat graag wilde: in het hart.

Sponsoractivatie

In de sportmarketing zijn sponsoren onlosmakelijk verbonden aan een deel van het succes ervan. Menig topsporter en sportmarketeer is zich daar van bewust. De rol van branded content wordt hierin steeds groter. Daarin doelen we op de samenwerking van bedrijven met het merk, in dit geval NAC Breda, om een gezamenlijk doel na te streven. Vanuit de sponsorships bij NAC en onze rol als videopartner hebben we hier al mooie samenwerkingen mogen maken met o.a. CM.com, OK Tankstations en Jumbo. De ene keer met korte snelle content, de andere keer met een goed verhaal. 

Voor een sponsoractivatie van Jumbo en OK Tankstations werden NAC fans uitgenodigd om hun wens te delen om kans te maken op mooie prijzen. Deze kerstactie was voor ons een aanleiding om de lat een stukje hoger te leggen en een prachtige Kerst commercial te maken.

Documentaires

Naast gave campagnes en vette video content konden we bij NAC ook een stap verder gaan, door diverse documentaires te maken. Documenten die nog steeds bijdragen aan een vertaling van het gevoel van de supporter voor de club. Deze worden dan ook nog regelmatig herhaald en aangehaald. De mooiste van de reeks die we maakten was toch wel Avondje NAC: Een liefdesverklaring. Welke we in samenwerking met Sjoerd Mossou hebben gemaakt. Die vertolkt waar het voetbal ‘Avondje NAC’ vandaan komt. 

Daarnaast maakten we o.a. ook de documentaire Wij zijn NAC, wij zijn terug en Nooit opgeven altijd Gudelj.

Shirt onthulling & Merchandise

Een ander belangrijk element voor een club is merchandise. Steevast komt er elk seizoen een nieuw voetbalshirt uit die menig fan aanzet tot een versteviging van het fundament om weer opnieuw als supporter achter de club te staan. Het hypen van het moment tot shirt onthulling is dan ook steeds belangrijker geworden bij clubs. In seizoen 2022/2023 kozen we voor een storytelling aanpak. In deze periode was de hitserie Mocro Maffia op Videoland erg populair, vandaar dat we daar op inspeelden.

Doelgroep erkenning

In een sport dit behoorlijk ingebakken zit in onze maatschappij heb je snel een brede doelgroep. Sowieso bij sport eigenlijk. Van de jonge enthousiasteling die droomt van een eigen prof carriere, de energieke jongeling die zijn jeugdige emotie kwijt kan in de liefde van hun club tot de veteraan die vol passie verhalen kan vertellen over de ups en downs van hun club. Vaak wordt er gezocht naar een overeenkomstige uiting die de brede doelgroep kan raken, maar ook verbondenheid is belangrijk. Erkennen dat je wordt gezien als supporter, vooral om te zorgen dat je dat verhaal meeneemt en niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst achter je club blijft staan. Met die uitdaging gingen we iin coronatijd aan de slag met de campagne om binding te vinden met supporters, terwijl ze het stadion niet in mochten. Zo’n bijzondere tijd, vraagt om een bijzonder verhaal. 

Bekijk hier de case van Juist Nu. De seizoenskaarten campagne van 2020/2021.

Ook een goed verhaal op de mat leggen?

Heb je nou zitten smachten bij dit verhaal en jeukt het om zelf ook te scoren met vette video content, sportmarketing, branded content of een gave samenwerking met NAC? Dan dagen we je uit!

Gerelateerde projecten

Heb jij de smaak te pakken en laat jij je graag inspireren door meer van dit soort content? 
Bekijk dan eens de films hieronder waarin wij vergelijkbare projecten tonen waar wij trots op zijn!

documentaires

NOOIT OPGEVEN ALTIJD GUDELJ

Bekijk dit project
brand films

Gooskens Hout

Bekijk dit project

Enkele van onze
merkwaardige klanten

van der valk video
europcar campagne
interpolis filmpje
jupiler video
NAC film
KPN video productie
Infiti cars commercial
Corona video reclame
MTV video
Tango online commercial
Danone tv ad

Ook aan de slag met film?

Geinspireerd door ons brede portfolio vol diverse video-content? Wij helpen je graag om jouw ambities te behalen. Dat begint natuurlijk allemaal bij een bakje koffie en een goed gesprek.

Toon Donders
Ik help je graag verder!
Toon Donders

Creative Lead

toon@gig.nl +31 76 532 48 07 Neem contact met mij op